Koniec działalności gospodarczej wiąże się z zakończeniem użytkowania kasy fiskalnej. Likwidacja kasy fiskalnej oznacza konieczność dostosowania się do odpowiednich procedur. W tym celu należy przeprowadzić odczyt pamięci kasy, a także wyrejestrować urządzenie w urzędzie skarbowym.
W przypadku zakończenia używania kas z powodu zakończenia działalności gospodarczej lub pracy kasy w trybie fiskalnym, podatnik:
- wystawia raport fiskalny dobowy,
- niezwłocznie po automatycznym przejściu kasy w tryb tylko do odczytu albo po zapewnieniu, przy pomocy serwisanta, przejścia kasy w tryb tylko do odczytu dokonuje, przy pomocy serwisanta, odczytu zawartości pamięci fiskalnej,
- składa protokół z odczytu zawartości pamięci fiskalnej kasy wraz z załączonym raportem fiskalnym rozliczeniowym lub łącznym raportem fiskalnym rozliczeniowym, w terminie 5 dni od dnia ich sporządzenia, do właściwego dla podatnika Naczelnika Urzędu Skarbowego,
- sporządza i składa, wraz z dokumentami, o których mowa w pkt 3, do właściwego dla podatnika Naczelnika Urzędu Skarbowego wniosek o wyrejestrowanie kasy z ewidencji kas, według wzoru stanowiącego załącznik nr 5 do rozporządzenia.